Čím déle jsem se téhle stránce džusů věnovala, tím víc se o pozornost hlásilo ještě jedno téma, které je s nimi spojené. A tím jsou obaly. Jakkoliv se považuji za pozorného zákazníka, stejně v mém košíku při pokusu o nákup vzorku stoprocentních džusů, skončily dva nestoprocentní. Prostě měly tak přesvědčivě udělaný obal, že jsem jejich skutečné složení přehlédla.

To mě přivedlo k dalšímu zkoumání fenoménu "obal džusu". Jednoduchým testem v kanceláři jsem zjistila, že obaly fungují skvěle. Většina kolegů sáhla po těch tetrapakových krabicích, na nichž byly nejzářivěji vyvedené hromady šťavnatých přepůlených pomerančů. Nápis 50 % zdarma většina z nich v rychlosti četla spíš jako 50 % ovoce. Fakt, že v krabici s lákavými obrázky ovoce a nápisem "bez konzervantů" jsou jenom 4 % ovocné složky a zbytek tvoří voda a cukr, všechny upřímně překvapila.

Na stejný problém jsme narazili i v debatě s šéfem ovocnářské unie Martinem Ludvíkem a posléze i s odbornicí na výživu Václavou Kunovou. Oba byli zděšení z výrobků pro děti, jejichž obaly jsou plné obrázků ovoce, ale uvnitř je v některých případech třeba jen procento ovocné složky.

Je to vlastně jenom oslazená voda se stopovým množstvím ovoce. Silně pochybuji, že by rodič koupil dítěti nápoj, na jehož obalu by byly vyvedeny velké kostky cukru a molekuly znázorňující barviva či stabilizátory. Půllitrovku s přebalem hemžícím se šťavnatými jahodami ovšem v dobré víře koupí rád.

Jak klamavé mohou být obaly si můžete vyzkoušet v malém testu, který jsem pro vás s kolegou fotografem připravila. Najdete jej zde:

Článek, který vám pomůže zorientovat se v džungli ovocných nápojů vychází v zítřejším Víkendu HN.